Wednesday, May 12, 2010

About Fish Pond Abah :(

Sejam tadi Anyah call bagi tau Kolam Ikan Abah habis pecah sebab air naik. Habis semua ikan keluar dari takungan. Tebing kolam pun pecah. Nauzubillah.. Yang lagi buat aku sedih bila Anyah cakap "abah tak bape lalu nak cakap".. means tentu Abah sedih sangat bila tengok Kolam yang dia jaga hari2 rosak dan hancur macam tu jer. Ikut kan hati kecik ni nak je terus call Abah tanya hal sebenar. Tapi tak sampai hati.. Abah mesti kecewa..

Sekejap tadi , Abah call .. Aku dah syak tentu dia nak bagi tahu hal kolam but alasan Abah mula2 call tanya nak aku cakap dengan Kucuk Kango (Iman) tak.. Aku layan kan dlu.. Lama2 Abah buka cite pasal kolam. Dia bagi tau dia sedih sangat sebab kolam tu hancur. Ikan pun semua dah besar2..

"Abah ingat nak kutip hasil , jual ikan-ikan ni time bulan puasa nanti..
Tapi dah macam ni, sume ikan dah lepas.tinggal pun sisa2 kecik jer" ..kata Abah dengan nada kecewa.. sedih sgt :(

Mak pun pergi tgk Kolam tu dengan Abah & Iman. Sedih mak cakap tengok sisa2 Ikan yang ada kat atas pasir. Mengeletek2 ikan tu. Yang mana sempat mak tangkap. Mak tangkap dan taruk dalam baldi.

Aku tau, rutin harian abah sekarang adalah berulang ke Kolam tu la. sekarang.. Kolam tu dah pecah.. Sedihnya lagi semalam Abah baru dapat 1000 ekor anak ikan Pejabat Perikanan bagi dan semalam jugak abah dah lepaskan. Tuppp..tupp rini abis semua.. Mungkin takde rezeki Abah kata.

Lega skit bila Abah kembali semangat bgtau esok nak panggil trektar nak baiki kolam tu balik. Semoga Abah terus tabah menghadapi segala dugaan & cabaran ni.

Elly dan anak2 Abah yang lain sentiasa menyokong Abah !

0 comments: