Sunday, October 18, 2009

Nasi Kandar Saadom from Papadom


Judul: PapaDom
Genre: Drama / Komedi
Pengarah: Afdlin Shauki
Penerbit: Tayangan Unggul Sdn Bhd
Kos penerbitan: RM1.44 juta

Pelakon:
Afdlin Shauki (Saadom)
Noorkhiriah (Munira)
Liyana Jasmay (Miasara)
Vanidah Imran (Profesor Balqis)
Farid Kamil (Hisham)
Scha (Shasha)
Chelsia Ng (Yvonne)
Que Haidar (Mat)
Harun Salim Bachik (Hussin)
Pete Teo (Alan)
Adham Malek (Ali)


PAPADOM sebuah filem terbaru dari Tayangan Unggul yang kini sedang sibuk menjalani pengambaran di sekitar Pulau Pinang dan di UiTM Shah Alam. Filem arahan Afdlin Shauki turut dibintangi beberapa pelakon popular. Mesti gempak habis ni kan? Tajuknya pun unik dan double meaning.

Sinopsis Filem PapaDom:
Mengisahkan Saadom adalah seorang pengusaha kedai makan yang terlalu kuat bekerja sehingga berjaya mengejar impian hidupnya, namun dia gagal dalam tanggungjawabnya sebagai suami kepada Munira dan ayah kepada Miasara. Situasi ini berubah apabila Saadom kehilangan isteri kesayangannya yang mati dalam satu kemalangan ketika ingin melihat anaknya menerima anugerah di sekolah selepas suaminya memberikan alasan sibuk. Sebelum itu, Munirah sempat berpesan agar suaminya akan sentiasa menjaga anaknya seperti mana menjaga kerjanya. Sejak itu Saadom tidak lagi seperti dulu, ke mana saja anaknya berada dia sentiasa berada di sisi. Sehinggalah saat berpisah apabila Miasara ditawarkan untuk melanjutkan pelajarannya di IPTA. Miasara tidak lagi mahu ayahnya mengikutnya ke Kuala Lumpur dan mengugut akan berhenti belajar sekiranya tidak patuh arahannya. Saadom akur dengan kehendak anaknya, namun di sebalik itu Saadom punyai rancangan untuk memohon jawatan sebagai tukang kebun di IPTA tempat anaknya belajar agar dapat sentiasa melihat anaknya.

Akhir Kata.. Sesiapa yang tak tengok cerita ni.. Memang rugi..Penuh dengan isi2 yang tersirat.. tentang kehidupan.. dan lain..

5 comments:

zull said...

g tgk x ajak..

Miz Ellysu Bahari said...

mana tau ang nak p zull.. ang tak habaq mai kat aku..

zull said...

malas la nk kacau date hang pa kan..

shahmivec said...

sibuk jelah zul nie...

Miz Ellysu Bahari said...

date menda ..mana ada date..kami tgk ramai2 Papadom ni..